Backpack reisroute van 6 weken door Vietnam en Maleisië in Zuidoost-Azië

Mijn allereerste backpackreis is een feit! Zes weken lang reisde ik met mijn rugzak door Zuidoost-Azië. Het was april 2022 toen ik op het vliegtuig stapte naar Vietnam. De grenzen waren nét open, maar toch besloot ik te gaan.

In totaal had ik zes weken de tijd voor deze reis. Het doel was om Vietnam uitgebreid te bezoeken, en mocht er tijd over zijn? Dan wilde ik graag naar Maleisië! Uiteindelijk was ik na een kleine vier weken 'klaar' in Vietnam en pakte ik het vliegtuig naar Kuala Lumpur om daar nog twee weken rond te reizen. Het is een waanzinnige reis geworden en daarom ben ik ook heel enthousiast om mijn reisroute met jou te delen!

Hoi An - Ninh Binh - Kuala Lumpur

Over de route

Ik begon mijn reis in het zuiden van Vietnam, in Ho Chi Minh City. Vervolgens reisde ik verder naar het noorden. Vanuit Hanoi ben ik uiteindelijk naar Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië gevlogen. In Maleisië heb ik een rondje door een deel van het land gemaakt.

Mijn reisschema

• Dag 1 & 2: reizen naar Ho Chi Minh City (Vietnam)
  • Dag 3 & 4: Ho Chi Minh City
  • Dag 5: Mekongdelta dagtrip vanuit Ho Chi Minh City
  • Dag 6: reizen naar Mui Ne
  • Dag 7: reizen naar Da Lat
  • Dag 8 & 9: Da Lat
  • Dag 10: reizen naar Hoi An
  • Dag 11 t/m 15: Hoi An
  • Dag 16: reizen naar Hué
  • Dag 17 & 18: Hué
  • Dag 19 & 20: Hanoi
  • Dag 21: dagtrip naar Ninh Binh vanuit Hanoi
  • Dag 22 & 23: tweedaagse cruise Halong Bay
  • Dag 24 & 25: Hanoi
  • Dag 26: reizen naar Kuala Lumpur (Maleisië)
  • Dag 27: Kuala Lumpur
  • Dag 28: dagtrip naar Malakka vanuit Kuala Lumpur
  • Dag 29: reizen naar Pangkor eiland
  • Dag 30 & 31: Pangkor eiland
  • Dag 32: reizen naar George Town
  • Dag 33 & 34: George Town
  • Dag 35: reizen naar Cameron Highlands (Tanah Rata)
  • Dag 36: Cameron Highlands
  • Dag 37: reizen naar Taman Negara (Kuala Tahan)
  • Dag 38 & 39: Taman Negara
  • Dag 40: reizen naar Kuala Lumpur
  • Dag 41: Kuala Lumpur
  • Dag 42: reizen naar Amsterdam (of een andere bestemming)

Reisroute Vietnam en Maleisië 6 weken

In dit artikel beschrijf ik de route die ik aflegde tijdens mijn reis door Vietnam en Maleisië. Als ik nog weet met welk transportbedrijf ik reisde en wat het kostte, dan vermeld ik dit ook! De prijzen staan in euro's, Vietnamese dongen of Maleisische ringgit.

Gedetailleerde informatie over de bestemmingen zelf vind je in andere artikelen!

Amsterdam - Ho Chi Minh City (Vietnam)

Mijn reis begon in het zuiden van Vietnam. Ik vloog vanaf Amsterdam met Qatar Airways naar Ho Chi Minh City in Vietnam, met een overstap in Doha. Vanaf het vliegveld nam ik een taxi naar het hotel. Twee volle dagen spendeerde ik in Ho Chi Minh City.

Vliegticket Qatar Airways Amsterdam - Ho Chi Minh City | €430

Ho Chi Minh City - dagtrip Mekong Delta

Vanuit Ho Chi Minh City maakte ik een dagtrip naar de Mekongdelta. Dit is heel makkelijk te boeken bij een van de reisbureaus die je door heel de stad vindt. Even rondvragen wat ze aanbieden en wat het kost, en vervolgens word je een hele dag op sleeptouw genomen. De Mekongdelta was niet het hoogtepunt van mijn reis, maar wel was het een fijne, rustige afwisseling met het drukke Ho Chi Minh City.

Dagtrip Mekong Delta | 400.000 ₫

Ho Chi Minh City - Mui Ne

Met een bus van Futa reisde ik van Ho Chi Minh City naar Mui Ne. Het ticket voor de bus naar Mui Ne boekte ik bij het Futa kantoor in de stad. Mui Ne is een kustplaatsje en een fijne strandbestemming. Ik had het er na één dag wel gezien en reisde toen weer verder.

Bus Ho Chi Minh City - Mui Ne (met Futa) | 155.000 ₫

Mui Ne - Da Lat

Vanuit Mui Ne pakte ik de bus, die geregeld werd door het hostel, naar Da Lat. Da Lat is een stadje in de bergen waar de Franse koloniale invloeden nog duidelijk zichtbaar zijn. Ik trok twee dagen uit voor stad en de Datanla waterval

Bus Mui Ne - Da Lat (met An Phu) | 270.000 ₫

Ho Chi Minh City - Da Lat - Mui Ne

Da Lat - Hoi An

Een taxi, die ik via het hotel regelde, bracht me naar het vliegveld van Da Lat. Daar stapte ik op het vliegtuig naar Da Nang. De vlucht duurde een klein uurtje en voordat ik het weet stond ik in het midden van het land. Vanuit Da Nang pakte ik vervolgens een taxi naar Hoi An. Vijf volle dagen verbleef ik in Hoi An want deze stad is zó leuk!

Vliegticket Vietnam Airlines Da Lat - Da Nang | €42,50
Taxi vliegveld Da Nang - Hoi An | $12

Hoi An - Hue

Vanuit Hoi An nam ik een taxi naar het treinstation van Da Nang. Vervolgens stapte ik op de trein naar Hue, die ik boekte via 12go.asia. Makkelijker is het om vanuit Hoi An de bus te pakken naar Hue. Echter is de treinreis tussen Da Nang en Hue super mooi, dus daar doe ik graag een beetje extra moeite voor!

Trein Da Nang - Hue | €6,40

Tip! Neem je ook de trein van Da Nang naar Hue? Boek dan zitplaatsen aan de rechterkant van de trein. Aan deze kant heb je namelijk het mooiste uitzicht!

Hue - Hanoi

Twee volle dagen verbleef ik in Hue en bezocht ik onder andere de Citadel en een van de grootste markten van Vietnam, de Dong Ba markt! In Hue boekte ik bij het kantoor van TheSinhTourist de nachtbus naar Hanoi.

Bus Hue - Hanoi (met TheSinhTourist) | 300.000 ₫

Hanoi - dagtrip Ninh Binh

Hanoi is de hoofdstad van Vietnam en zeker de moeite waard! Ik bracht vier volle dagen door in Hanoi, maar maakte ook een paar tripjes vanuit deze stad. Mijn eerste dagtrip was naar de limestone rotsen van Ninh Binh. Ik had deze tour via het hotel geboekt.

Dagtrip Ninh Binh | 1.100.000 ₫

Hanoi - tweedaagse cruise Halong Bay

Het tweede uitstapje dat ik maakte vanuit Hanoi was een tweedaagse cruise door Halong Bay met Le Theatre Cruises. Mijn hotel wist een mega luxe suite te boeken met een fixe korting! Het is een flinke hap uit je budget, maar vet is het zeker! Mocht je een cruise met overnachting te duur vinden, dan kun je ook een dagtocht naar Halong Bay maken.

Tweedaagse cruise met Le Theatre Cruises | €342 voor een suite (€171 per persoon)

Hue - Halong Bay - Hanoi

Hanoi - Kuala Lumpur (Maleisië)

Er zitten alweer bijna vier weken op! Vietnam laat ik achter me en vanuit Hanoi vlieg ik naar Kuala Lumpur. Vanaf het vliegveld neem ik een Grab taxi naar het hotel. Ik breng nu één volle dag door in de stad, omdat ik aan het einde van de reis nog terug zal komen in Kuala Lumpur.

Vliegticket Vietnam Airlines Hanoi - Kuala Lumpur | €92

Kuala Lumpur - dagtrip Malakka

Vanuit Kuala Lumpur maakte ik een dagtocht naar Malakka. Deze boekte ik via 12go.asia. Malakka is een leuk stadje met Nederlandse invloeden, maar na een paar uurtjes had ik het echt wel gezien. Daarom is het een prima bestemming voor een dagtrip!

Bus Kuala Lumpur - Malakka (met Delima) | 11 RM

Kuala Lumpur - Pangkor eiland

Vanaf KL Sentral Bus Station Terminal nam ik de bus naar Lumut. Het ticket regelde ik een dag eerder bij een van de loketten op het busstation. Vanuit Lumut nam ik vervolgens de ferry naar Pulau Pangkor. Een retourticket voor de ferry kun je ter plekke kopen bij het loket. Bij de ferry op Pangkor eiland staan roze taxibusjes klaar om je naar je hotel te brengen! Ik verbleef uiteindelijk twee volle dagen op het eiland.

Bus Kuala Lumpur - Lumut (met Starmart) | 27.50 RM
Ferry Lumut - Pangkor eiland | 14 RM

Pangkor eiland - George Town

Na twee heerlijke dagen op het strand nam ik de ferry terug naar Lumut. Vanuit hier nam ik vervolgens de bus naar Butterworth die ik van tevoren had geboekt via busonlineticket.com. Vanuit Butterworth nam ik de ferry naar George Town. Tickets voor de ferry kun je ter plekke kopen. Ik verbleef twee volle dagen in George Town.

Bus Lumut - Butterworth (met Sri Maju) | €4,36
Ferry Butterworth - George Town | 1.20 RM

George Town - Cameron Highlands

Vanuit George Town nam ik de ferry terug naar Butterworth. Deze is gratis. Vervolgens stapte ik in Butterworth op de bus naar Tanah Rata in de Cameron Highlands. De bus had ik van tevoren geboekt via busonlineticket.com. Ik verbleef één volle dag in Tanah Rata en maakte hierop een tour naar de theeplantages.

Bus Butterworth - Tanah Rata (met CS) | 40 RM

Cameron Highlands - Taman Negara

Via het hotel boekte ik een minivan die me van Tanah Rata naar Kuala Tahan in de Taman Negara bracht. De Taman Negara, het oudste regenwoud ter wereld, was een van mijn hoogtepunten van de reis en daarom spendeerde ik hier twee volle dagen.

Minivan Tanah Rata - Kuala Tahan (met NKS) | 95 RM

Taman Negara - Kuala Lumpur

Helaas was de bus van Kuala Tahan naar Kuala Lumpur vol, dus pakte ik eerst een taxi naar Jerantut om daar vervolgens de bus naar Kuala Lumpur te pakken. De taxi regelde het hotel voor me, de bus boekte ik via busonlineticket.com. Ik werd in Kuala Lumpur afgezet op het KL Sentral Bus Station Terminal en pakte vanaf hier een Grab taxi naar het hotel.

Taxi Kuala Tahan - Jerantut | 80 RM
Bus Jerantut - Kuala Lumpur | 25 RM

Kuala Lumpur - Amsterdam

Eén nachtje verbleef ik nog in Kuala Lumpur. Mijn vlucht ging 's nachts, dus ik hoefde op dag 41 pas aan het einde van de avond richting het vliegveld. Vanaf het hotel nam ik een Grab taxi naar het vliegveld van Kuala Lumpur om daar vervolgens het vliegtuig naar Amsterdam te pakken. Ik vloog wederom met Qatar Airlines en maakte een tussenstop in Doha.

Vliegticket Qatar Airways Kuala Lumpur - Amsterdam | €420

Cameron Highlands - Pangkor eiland - Taman Negara

Accommodaties

Benieuwd in welke accommodaties ik verbleef tijdens mijn reis? Dat vind je in de artikelen over mijn Vietnam reisroute van 3 tot 4 weken en mijn Maleisië reisroute van 2 tot 3 weken. Daar lees je ook gedetailleerder over welke activiteiten ik ondernam.

Zelf boekte ik al mijn accommodaties bij Booking.com. Soms moest ik vooraf betalen en hiervoor heb je een credit card nodig. Maar ook (contant) betalen bij de accommodatie was vaak een mogelijkheid. Verder kun je bij Booking.com korting krijgen als je er vaker een accommodatie boekt. Ik werd Genius Level 2 tijdens mijn reis en kreeg daardoor vanaf dat moment bij bijna alle accommodaties 10% korting!

Als je wat vaker in hostels wilt verblijven, dan raad ik je hostelworld.com aan. Hier vind je ontzettend veel fijne en betaalbare accommodaties, inclusief reviews!

Vervoer regelen: bus, trein, taxi of vliegtuig?

Vervoer regelen kan op drie manieren: via internet, via je accommodatie of via een reisbureau. Mocht je voor de online optie willen gaan, dan is 12go.asia de beste website voor zowel bus- als treintickets. Voor Maleisië is busonlineticket.com ook een handige website voor bustickets! Vliegtickets zoek ik altijd via Google Flights

Daarnaast is Grab een onmisbare app voor het bestellen van taxi's in Zuidoost-Azië. Je kunt invullen waar je heen wilt en ziet meteen wat het gaat kosten. Ik voelde me altijd heel veilig in de Grab taxi's en daarnaast waren de ritjes heel betaalbaar. Via je accommodatie een taxi regelen is ook altijd een goede optie.

Zou ik iets aanpassen aan de reis?

Qua reistempo ben ik erg tevreden over deze reis. Op alle bestemmingen - behalve Mui Ne - was ik minimaal één volle dag. Op de meeste bestemmingen verbleef ik zelfs enkele dagen. Dit vond ik erg fijn, omdat ik op deze manier ook af en toe een beetje kon relaxen. En genoeg tijd had om de bestemmingen écht te bekijken.

Als ik iets zou moeten aanpassen aan de reis, dan zou ik maar één dag voor George Town uittrekken. Ik ben niet erg enthousiast over deze stad en daarom had ik een dag voldoende gevonden. Verder zou ik misschien de Taman Negara met een dag verlengen, zodat ik een trektocht met gids en met een overnachting door het regenwoud zou kunnen maken!

De reis uitbreiden

Na zes weken zat mijn tijd erop en moest ik helaas weer terug naar Nederland. Maleisië heb ik dan ook nog niet helemaal gezien. Mocht je een week extra hebben, dan kun je je reis compleet maken door de Perhentian eilanden mee te pakken. Dit zijn echte bounty eilanden aan de oostkust van het land waar je perfect kunt duiken en snorkelen. Ik moest ze helaas overslaan, maar ik denk dat ze een waardevolle toevoeging aan de reis zijn.

Verder kun je ook langer de tijd nemen voor Vietnam. Zo kun je nog verder naar het noorden reizen. Sapa schijnt bijvoorbeeld heel mooi te zijn! Ook is een scooter huren en mooie routes rijden in Vietnam erg populair. Dat zou ook een leuke toevoeging zijn!

Dit artikel bevat affiliate links